Noe både MiFA-piloter og MiFA-veiledere har til felles på denne tiden av året, er at vi har mye å gjøre. Det hoper seg opp med innleveringer og eksamener, og i tillegg skal man kanskje jobbe ved siden av, prøve å trene iblant, henge med venner og være med på aktiviteter. Og så er det jo MiFA, da, hvor skoleoppdragene skal planlegges og prosjektskissene snart skal presenteres.

Kort sagt: Det er lett å føle at tiden ikke strekker til, og å bli ganske så stressa!

Dere som er elever på siste året på videregående kjenner i tillegg sikkert et visst press om å prestere, og får nok høre det både fra foreldre og lærere: «Det er nå det gjelder!» Og noen ganger kan presset – og stresset – bli så stort at det gjør det vanskeligere å komme i gang med alle arbeidsoppgavene en har hengende over seg.

Da kan det være lurt med noen gode råd fra en erfaren student. Jeg skal ikke lyve og late som jeg aldri stresser, for det gjør jeg ganske mye. Men trikset ligger i å ikke la stresset bli så overvelde at du ikke klarer å gjøre noe, men å i stedet prøve å endre det til noe positivt, noe som får deg i gang!

Så hvis du for eksempel lurer på hvordan du skal komme i gang med MiFA-oppdraget, ja, da burde du ta en titt på denne lista:

1. Skriv lister!

Hver morgen skriver jeg en liste over alt jeg skal gjøre i løpet av dagen, og etter hvert som oppgavene er unnagjort strykes de av lista. Husk å få med de bra tingene du skal gjøre også – enten det er en kaffeavtale eller en tv-serie du følger med på. For jo flere ting du kan stryke av, jo bedre føler du deg. Og det du ikke har rukket – det fører du bare opp på lista for i morgen.

2. Sett mobilen i flymodus og slå av internett på pc’en

Har du noen gang regnet på hvor mye tid du bruker på Facebook og andre nettsider i løpet av en dag? Jeg har ikke det, men jeg har en snikende følelse av at det er VELDIG mange timer til sammen. Derfor har jeg begynt å slå av nettet på pc’en og mobilen når jeg skal jobbe effektivt. Og du! Det er utrolig hvor mye man får gjort når en ikke sjekker Facebook hvert tredje minutt! Ett godt tips er å jobbe effektivt i en halvtime eller 45 minutter, og så gi deg selv fem minutter på nettet som «premie». Bare ikke la pausene bli lengre en jobbetiden!

3. Finn ditt jobbested – og din jobbetid

På universitetet ser du folk som sitter og studerer overalt. Noen liker seg best på biblioteket eller på lesesalen der det er helt musestille, mens andre sitter i en gjeng i kantina for å samarbeide. Og noen er tidlig ute og klare klokka åtte, mens andre kommer luskende etter lunsj en gang. Uansett er det lurt å tenke litt på når og hvor DU jobber best? Kanskje er det et sannet sted og et annet tidspunkt enn bestekompisen din, og da må du ta et valg: Kanskje jeg skal gå for meg selv og arbeide litt en time eller to? Så kan dere jo late som om dere er studenter, og sende hverandre en melding etter en stund der det står: «Kaffepause i kantina om ti?»

4. Sett deg delmål – og finn noe å glede deg til

Finn deg små eller store ting i ukene og månedene fremover som du kan se fram til. Det kan være en etterlengtet ferie, en tur vekk eller bare en fin kveld med gode venner. Tenk at du skal ha gjort unna så og så mye før vennekvelden eller turen eller ferien og prøv å vær litt streng med deg selv for å overholde avtalen. Livet som universitetsstudent er nemlig fullt av slike deadlines – så man kan like gjerne begynne å øve seg!

5. Snakk med noen!

Blir stresset for overveldende og du føler at du ikke kommer i gang med noe eller helt har mistet kontrollen, så er det veldig lurt å snakke med noen om det. Selv synes jeg det er godt å ringe mamma når livet er litt for travelt, for å grine en skvett og klage litt over hvor slitsomt det er. Alt føles bedre etterpå! Og du? Husk at rådgiveren og helsesøsteren på skolen din også er der for deg.

Lykke til med prosjektskissen, alle sammen!